Followers

SANG PENCERAH

AS-SALAM..semalam baru jer habis menonton satu movie ni..tajuknya..SANG PENCERAH..dan bila dah habis..ain cakap woww..memang mengesankan..salah  satu movie indon yang korang kena tengok..lain dari yang lain..sarat dengan moral dan keagamaan..dan actually tengok movie ni tak payah pakai sarikata sebab dia banyak guna bahasa jawa..dan bolehlah ain ni paham sikit2 bahasa jawa ni..hahaha...movie ni mengisahkan perjuangan seorang lelaki bernama Ahmad Dahlan dalam memperjuangkan kebenaran dalam islam dikalangan masyarakat.Dimana masyarakat mencampuradukkan antara kepercayaan dan juga islam dan ia adalah sesuatu yang bertentangan.Kisah perjalanan yang panjang tentang seorang yang mencari kebenaran di jalan Allah..
 
Bagi yang minat movie2 macam ni..bolehla tengok..kalau korang minat movie indon..movie ni memang kena tengokla..sarat dengan mesej =)




link download




poster SANG PENCERAH

LUKMAN SARDI sebagai AHMAD DAHLAN


SINOPSIS

Sang Pencerah sendiri memulai perjalanan kisahnya dengan menilik kelahiran seorang bayi laki-laki bernama Muhammad Darwis di dalam sebuah keluarga Jawa yang memiliki latar belakang lingkungan beragama Islam yang sangat kuat. Dalam pertumbuhannya, Darwis remaja (Ihsan Tarore) sering merasa aneh dengan kebiasaan lingkungannya yang seringkali mencampuradukkan kegiatan agama dengan berbagai kegiatan yang berbau mistis. Hal inilah yang kemudian menarik perhatian Darwis untuk mempelajari Islam lebih lanjut. Di usianya yang ke-15, Darwis, dengan seizin orangtuanya, pergi ke Mekkah untuk menunaikan ibadah haji, sekaligus mempelajari Islam langsung di tempat kelahiran agama tersebut.












P/S:Suka dengan movie2 indonesia yang sarat dengan mesej dan berimej keagamaan..tak sabar tunggu movie Malaysia Nur Kasih The movie..hhee..


No comments: