Followers

SEMURAH ITUKAH SYURGA ALLAH??

assalamualaikum..semua..sahabat blogger..hari ni..sayer terbaca notes sahabt adik saya...dalam notes itu..saya tertarik dengan kata2 dia..

Purata umur umat Nabi Muhammad s.a.w adalah 63 tahun. Mengikut kajian,seorang individu akan tidur selama 8 jam sehari, 8 jam klau di darab selama 63 tahun keseluruhannya individu ini akan tidur sahaja selama 183690 jam bersamaan selama 21 tahun out of 63 jangka hyat kita yg Nabi s.a.w sebut.
 
 Untuk aktiviti sprt kuliah/kelas + study/stay up, seorang indvdu itu akn ambk ms selama 10 jam sehari, di darab dgn cra yg sme kseluruhannya kita buat aktiviti ini selama 26 tahun. Campur lg ms kita mkn, main/riadhah,jln lenggang-lenggok tnggu bas/lrt sehari-hari lbih kurang 4 jam, so kita dh hbiskan masa kita selama 11 thun untuk aktiviti2 jnis tu. Tinggal lg 2 jam drpd 24jam yang Allah berikan untuk kita solat dan zkir, kira 2 jam ni adalah waktu pling minimum dalam sehari untuk kita mengingati-Nya. 

Serupa juga selepas ddarab kpd 63 thun,puratanya kita dpt 5 thun sahaja masa untuk beribadat. Persoalannya sekarang, adakah cukup tempoh masa 5 thun itu untuk menjamin diri kita untuk mnempah syurga Allah kelak? Adakah syurga Allah itu semurah 5 thun amalan ibadat kita? itu 'kalau' Allah panjangkan umur kita untuk menjangkau umur sebanyak 63 tahun, mcm mne klau ditakdirkan umur kita hnya dpt merasai nikmat udara selama 30 tahun shj, agak2 berapa tahun je masa yang sebenar kita untuk mengingati-Nya?

 Oleh itu, jom kita same2 mujahadah untuk potong ckit ms tidur kita,ms main ckit dan tambahkan masa untuk membeli syurga Dia. In order to achive that, make sure kita buat sesuatu urusan ikhlas kerana Allah S.W.T supaya semua pekerjaan yang kita buat akan menjadi ibadat dan klau boleh utamakan urusan yang penting dahulu supaya kita x membazirkan masa kita kpd sesuatu yg x memberi point ibadah dlam khidupn seharian. 






















p/s:so renung2kanlah kawan2..semua..hidup kita ni terlalu singkat untuk kita sia siakan dengan perkara2 yang x berfaedah =)


4 comments:

Mr. Swift said...

Like sangat! Thank you for this nice entry. :)

.:AiN iKeUchi:. said...

welcome.. =)

Music In Me said...

Veeeeeery nice. 5 tahun jeeee... hmm... patutlah 'hidup di dunia ni hanya sementara'..

.:AiN iKeUchi:. said...

yup...memang sementara...dan terlalu singkat untuk kita sia siakan =)